Detta behöver du veta innan du byter däck själv
Med rätt utrustning och en liten guide kan det vara relativt enkelt att byta däck själv.
Det händer varje år: Sommardäcken ska av och vinterdäcken ska på – eller omvänt. Att byta däck själv är inget hokus-pokus, men det finns några saker som du måste tänka på – och du behöver också ha ett par verktyg redo.
Kom ihåg att kontrollera de datum som gäller för vinterdäck, dubbdäck och sommardäck.
Verktyg för att byta däck
- Domkraft
- Fälgkors eller en hjulmutternyckel med ett rör i rätt dimension
- Eventuellt rör för låsbult
Det allra första du ska göra när du ska byta däck är att hitta en lämplig plats att göra det på. Det är helt klart mest bekvämt att byta däcken inomhus, men det är inget problem att stå ute – så länge du hittar en plats som lämpar sig för det.
Det är kanske mest problematiskt om du har fått en punktering och har ett reservhjul i bagaget. Kom ihåg att de flesta nya bilar endast är utrustade med så kallat däckskum, som endast kan användas vid mindre däckskador. Det är viktigt att du vet vad du ska göra. Viking kan hjälpa dig om du har fått en punktering – oavsett om du har ett reservhjul i bilen eller inte.
Det är viktigt att du inte byter däck i lutning, då det i värsta fall kan göra att bilen faller av domkraften medan du håller på. Byt ett däck i taget, och se till att du är helt klar med däcket innan du fortsätter med nästa. Detta är den process som du måste upprepa för alla fyra hjul.
1. Lägg i en växel och lägg i parkeringsbromsen
För att förhindra att hjulen snurrar när bilen är upphissad med domkraften bör du börja med att lägga i parkeringsbromsen och se till att ha en växel ilagd – eller välj växelläget P (Parkering) om du har en bil med automatväxellåda.
2. Lossa hjulbultarna
Använd hjulmutternyckeln eller fälgkorset för att lossa hjulbultarna innan du hissar upp bilen. Det är svårare och mer riskabelt att göra detta när bilen är upphissad. Skruva inte ut hjulbultarna helt. Du ska bara lossa dem.
3. Hitta rätt lyftpunkt för domkraften
I instruktionsboken för bilen ser du var domkraften ska placeras. Det är viktigt att du endast lyfter under dessa punkter. Om du placerar domkraften någon annanstans och lyfter bilen, kan denna få omfattande skador.
4. Hissa upp bilen med domkraften
När domkraften har placerats vid lyftpunkten hissar du upp den tills den trycker mot bilen. Kontrollera att domkraften står stadigt innan du fortsätter, och hissa därefter upp hjulet tills detta lättar från marken.
5. Skruva av hjulbultarna
Eftersom hjulbultarna redan har lossats, bör det nu vara ganska enkelt att skruva av dem helt. Se till att du har koll på var du lägger hjulbultarna.
6. Lyft av hjulet
När hjulbultarna har tagits bort ska det bara vara att lyfta av hjulet, men ibland kan bultarna sitta fast lite. Då kan du spara försiktigt nedtill på hjulet så att det lossnar – men var försiktig så att det inte faller av.
7. Kontrollera att du har rätt däck
Innan du monterar det nya hjulet måste du kontrollera att det är korrekt. Många däck är märkta med rotationsriktningen i form av en pil på däcksidan. Denna pil ska peka framåt. Detta är också ett bra tillfälle att kontrollera däckets skick och att det har tillräckligt mönsterdjup.
8. Montera det nya hjulet
Sätt på det nya hjulet på navet och se till att hålen i fälgen är placerade mitt över hålen i navet. Skruva i den nedersta bulten för hand så att hjulet hålls på plats.
9. Skruva i bultarna
Skruva först i alla bultarna för hand. När alla bultar har skruvats i kan du dra åt dem med ett verktyg. Det är dock viktigt att du drar åt bultarna korsvis. Det innebär att du alltid drar åt bulten som är mitt över den du precis har dragit åt.
I instruktionsboken kan du se vilket moment du ska dra åt bultarna med. Om det ska göras helt enligt boken, bör du följa detta, men i regel är det fullt tillräckligt att dra åt dem för hand med en hjulmutternyckel tills bultarna sitter ordentligt. Trampa inte på teleskopskaftet/röret eller använd för mycket kraft. Det kan göra att det blir svårt att lossa bultarna igen – och i värsta fall kan bultens gängor eller fälgen förstöras.
10. Sänk ned bilen med domkraften och dra åt bultarna igen
Var försiktig och sänk ned bilen långsamt när du har dragit åt alla bultarna. När bilen har sänkts ner helt bör du dra åt bultarna igen – de ska dras åt korsvis även denna gång.
Tvätta hjulen som du har tagit av bilen noggrant med fälgrengöring och vatten, och förvara däcken emballerade i plast eller liknande. Däcken bör helst förvaras inomhus vid en jämn temperatur och de får inte utsättas för direkt solljus. Detta gör att de håller så länge som möjligt.
11. Kom ihåg att efterdra bultarna
När du har du kört cirka fem mil bör du efterdra bultarna. De kan nämligen lossna lite när du har kört några kilometer. När du har monterat de nya däcken är det också smart att stanna till vid en bensinstation för att kontrollera att de nya däcken har rätt lufttryck.
Det är inte särskilt svårt, men det tar definitivt lite tid – och du får räkna med att bli lite smutsig när du byter däck.
Om det är första gången du byter däck själv, bör du räkna med att det tar en timme att byta alla fyra. De flesta verkstäder byter emellertid däcken för några hundralappar, så det är en enkel lösning om du inte vill göra det själv. I så fall kan det vara en bra idé att boka tid för däckbytet – och att vara lite tidigare ute än de flesta under hösten.
Tänk på att vinterdäck fungerar bäst från cirka 7 plusgrader – även om det inte ligger någon snö på marken. Det innebär att du ofta kan byta i god tid innan den första frosten kommer.
På våren kan du vänta lite extra, men tänk på att du inte bör köra med vinterdäck när det är varmt ute. Det ger dåligt fäste och gör att däcken slits mycket snabbare.