Vet du hur du laddar och underhåller ett bilbatteri?

Person tittar under huven på en bil.

Att underhålla batteriet i din bil är viktigt och rätt laddning kan vara smart för att förlänga livstiden. Här hittar du allt du behöver veta om batteriet från hur du underhåller det till hur du räddar ett tomt batteri.

Bilbatteriet är avgörande för att du ska få startat bilen och ett dåligt batteri kan snabbt ge dig problem, särskilt under vintern.

Tomt batteri är en av de vanligaste orsakerna till att Viking behöver hjälpa svenska bilister. Vi kan snabbt vara på plats för att hjälpa med starthjälp, men det bästa är att säkerställa bra underhåll av batteriet för att undvika att det blir dåligt.

Genom att följa råden för en bra skötsel är chansen mindre för att du ska bli stående med ett tomt batteri, men vi har även tips som gör att du kan ta dig vidare om olyckan skulle inträffa.

Många fördelar med att underhålla bilbatteriet

Bil sett snett bakifrån.

Att bli stående utan att få start på bilen är alltid frustrerande och ett tomt batteri är en av de vanligaste orsakerna till att bilen inte går igång. Det är inte mycket som behövs, men en titt från tid till tid tillsammans med rätt underhållning kan bespara dig mycket frustration och lite pengar i det långa loppet.

Längre livstid på batteriet

Ett väl omhändertaget batteri kommer att leva längre än ett som inte blir rört på en längre period. Hur du använder batteriet kommer att vara avgörande för hur mycket samt vilket slags underhålls som är nödvändigt. Exakt hur länge ditt batteri vill fungera är omöjligt att säga, då det beror både på användning och underhåll av batteri. I snitt kan man säga att ett batteri brukar bli sämre efter 5 – 6 år.

Batteriet laddas vanligtvis att dynamon på bilen. Detta är en del som består av magneter och kopparledning, som anrättas ström när den snurrar. Dynamon är kopplad till motorn via en rem, och vill på så sätt snurra och därmed ladda batteriet när motorn går igång.

När batteriet tillslut har blivit strömlöst är det i praktiken dags att byta. Du kan aldrig få samma goda kvalité ur ett batteri som har blivit strömlös en gång.

Undvik tomt batteri

Bilbatteriet kan bli tomma på ström som alla andra batteriet. Om du använder mer ström än det som laddas blir resultatet ett tomt batteri.

Resultatet av ett tomt batteri är att motorn inte vill starta. Om batteriet är tomt kommer inget att ske när du vrider om nyckeln och du kommer inte kunna se de vanliga varningslamporna som brukar dyka upp.

Som regel kan det finnas lite ström kvar i batteriet och då kan allt se normalt ut tills du vrider om nyckeln helt för att starta bilen. Med ett tomt batteri vill du då endast höra ett klickande ljud eller ett långsamt oljud när motorn dras runt sakta – men inte fort nog för att starta bilen.

På äldre bilar blir batteriet endast använt för att starta motorn, men på modernare bilar är du beroende av ström i batteriet även när du ska köra, för att allt ska fungera som det ska. Därför hjälper det inte alltid att rulla igång en modernare bil som är tom på ström. Du behöver då ladda upp batteriet först eller allra helst byta batteriet.

Korrekt omhändertagning av batteriet vill göra risken för att detta ska ske, väsentligt mindre.

Mindre chans för startproblem under vintertid

Ett gammalt och slutet batteri kan fort ge dig trubbel när minusgraderna dyker upp på vintern. Precis som alla andra batteriet har de mindre kapacitet när det är kallt. Det gör att ett bilbatteri kan fungera helt fint under sommaren men orsakar att du blir stående utan att få start, på vintern.

Detta är ett tydligt tecken på att det är på tiden att byta ut batteriet, då det är omöjligt att rädda ett batteri som har kommit till denna punkt. De enda alternativ du har är att byta ut det helt eller att se till att bilen alltid blir parkerad i ett varmt ställe och att batteriet aldrig blir nedkylt – något som är en väldigt opraktisk lösning under vintertid.

Om du har underhållit batteriet jämnt och i tillägg ser till att det tar emot laddning som det ska, är chansen mindre för att du plötsligt blir stående utan ström en kall vintermorgon.

Rätt omhändertagande kan spara dig pengar

Att göra rent batteriet från tid till tid och se till att det laddas upp ordentligt med jämna mellanrum ser helt enkelt till att punkten där batteriet inte klarar av vinterkylan skjuts upp.

Alla batteriet blir slitna med tiden, då de laddas ut och upp igen men med rätt användning och underhåll vill det skjutas fram på. Då slipper du därmed att lägga ut pengar för ett nytt batteri tidigare än nödvändigt.

Varför blir batteriet tomt?

Viking assisterar en kund som har motorproblem.

Det finns fler orsaker som kan bidra till att batteriet i din bil inte längre tar emot strömmen som det ska. Det kan vara så simpelt som att batteriet är förstört men det finns även saker du kan göra för att minimera risken för ett tomt batteri.

Mindre körningar är inte bra för batteriet

Bilbatteriet är först och främst till för att ge mycket ström under en väldigt kort tid, för att starta motorn. Därefter för att bli uppladdat på nytt igen under tiden du kör. Om du endast kör mindre sträckor hinner inte batteriet laddas fullt ut, vilket orsakar att det laddas ut helt. Risken med detta är att batteriet kan skadas och i värsta fall göra att du blir stående utan att få start på bilen.

Därmed är mindre körningar en av de vanligaste orsakerna till att man får tomt batteri – särskilt vintertid.

Lampor eller annan elektronik kan tömma batteriet

De flesta moderna bilarna stänger automatiskt av lampor och annan elektronik för att spara på batteriet om motorn inte har gått på en viss stund. Det här är en säkerhetsåtgärd som ska förse att du undviker tomt batteri för att du glömt bort att stänga av lysen.

På lite äldre bilar är det inte helt ovanligt att du måste stänga av lysen manuellt för att batteriet inte ska tömmas.

En del bilar, även de moderna, har även en funktion som kan orsaka tomt batteri. Om du sätter på blinkers under tiden bilen är avstängd kan det orsaka att parkeringslysen sätts på, på ena sidan. Detta är potentiellt något som kan tömma batteriet om bilen blir stående under längre tid.

Smutsigt batteri kan resultera i tjuvström

Tomt batteri kan även bero på att batteriet är väldigt smutsigt. Det kan göra att lite ström hittar vägen längs smutsen som ligger på batteripolerna och laddar ur batteriet med tiden – så kallad tjuvström.

Det som menas är mindre ”läckor” av ström inte ger andra symptom än tomt batteri, när bilen sått en stund.

Detta är inte ett problem när bilen används jämnt, men trots det är det smart att rengöra polerna på batteriet från tid till tid. Det finns ingen fara för att få en stöt och du kan använda en trasa med såpvatten för att göra rent. Du kan exempelvis ha som rutin att du kollar och gör rent batteriet varje gång det är dags att byta däck på bilen.

Dålig laddning kan resultera i tomt batteri snabbt

Batteriet laddas av dynamon, men denna kan, som det mesta, sluta att fungera. Om du ser en röd varningslampa med batterisymbolen, tyder det på att bilen inte får laddningen den behöver.

Då behöver du ta dig till verkstaden snarast möjligt för att finna problemet. Bilen kommer förmodligen att fungera som den ska till en början, men om batteriet inte laddas under körning kommer det inte dröja innan du blir stående med ett tomt batteri.

Elbilar har också ett 12V batteri som kan bli tomt

Även om det först och främst är det stora framdrivningsbatteriet man talat om på elbilar, har även de ett eget 12V batteri.

Det används bland annat för lysen, musikanläggning och annan elektronik i bilen. 12V batteriet i elbilarna är väsentligt mindre än i fossilbilarna, då de inte behöver dra runt motorn för att starta den – men det behövs ändå för att starta bilen.

Kontrollsystemen och resterande av elektroniken i bilen behöver ström från detta batteri för att ”väcka” bilen ur dvalan och aktivera driftsbatteriet när du startar igång bilen. Därför riskerar du att bli stående om detta batteri blir tomt, även om huvudbatteriet har massvis med ström.

12V batteriet på elbilar laddas av huvudbatteriet när du kör, därmed gäller detsamma tips för om mindre körningar. Se till att bilen får en längre körning från tid till tid och se till att ström inte försvinner från batteriet när bilen är av.

Hur man laddar bilbatteriet

Det finns i huvudsak två grunder till att ladda batteriet: För underhållning samt starthjälp när batteriet redan är slut.

Om du har planer på att låta bilen stå oanvänd i mer än en månads tid, kan det vara smart att koppla på underhållningsladdaren. Den gör på många sätt samma jobb som dynamon i bilen och hjälper till med att batteriet är fullt uppladdat hela tiden.

Om batteriet redan är tomt, behöver du däremot starthjälp – antingen ifrån ett annat bilbatteri eller med en startbooster.

Så underhållsladdar du batteriet

Bild på ett bilbatteri

Underhållsladdning är simpelt, men det kräver att du parkerar i närheten av ett eluttag. En underhållningsladdare få du köpt för några hundralappar i de flesta bilrekvisitabutiker, och allt du behöver göra är att koppla den till ström och sätta klämmorna på rätt batteripol. Batteripolerna är som regel markerade med plus och minus alternativt rött och svart, på samma sätt som kablarna. Såhär gör du det:

  1. Parkera bilen nära ett eluttag.
  2. Stäng av bilen.
  3. Koppla den röda klämman till batteriets pluspol.
  4. Koppla den svarta klämman till minuspolen.
  5. Koppla sladden i uttaget.
  6. Kolla att batteriet laddas på batteriladdarens display.

Laddningstid på ett vanligt batteri är som regel på ungefär ett dygn, från tomt till ett fulladdat bilbatteri. Kom ihåg att ett batteri som varit helt tomt ofta vill vara sämre på att behålla laddning, än ett friskt batteri.

Såhär använder du dig utav startkablar

Person sätter på startkablar på batteriet.

Om batteriet redan är tomt och du inte får start på bilen, behöver du starthjälp i form av en startbooster eller hjälp från en annan bil med startkablar.

Att använda en vanlig batteriladdare till det här kommer ta en längre tid, då ett startbatteri är i behov utav mycket ström just för när bilen ska startas. Det betyder att batteriet måste laddas upp till en relativt hög nivå för att du ska få start på bilen – något som kan ta många timmar annars.

En startbooster eller startkablar kommer däremot kunna ge tillräckligt med ström under en kortare tid, för att du ska få igång bilen – så att batteriet laddas upp igen med hjälp av dynamon.

Om du då behöver använda dig utav startkablar är det viktigt att du gör det korrekt.

Såhär kopplar du startkablar

  1. Se till att tändningen är av på båda bilarna.
  2. Koppla den röda kabeln till pluspolen på det tomma batteriet.
  3. Koppla den andra endan på pluspolen i andra bilen.
  4. Koppla den svarta kabeln till givarbilens minuspol.
  5. Koppla därefter helst den andra endan till bar metall på motorn i bilen med det tomma batteriet.
  6. Om du inte hittar metall utan lack på, kan man även koppla den till minuspolen.
  7. Starta motorn i bilen med fullt batteri.
  8. Starta motorn i bilen med det tomma batteriet.

Grunden till att du helst inte ska koppla startkablarna till minuspolen på det tomma batteriet, är att det i några enstaka fall kan så kallad explosiv gas bilad från det tomma batteriet. Det sker relativt sällan med moderna batteriet, men kan vara väldigt farligt när det sker. Den explosiva gasen kan tändas av en gnista när du ansluter den negativa terminalen och kan orsaka en explosion.

När du fått start på bilen är det bara att koppla ifrån startkablarna. Det här görs i motsatt ordning – alltså minus från tom bil – minus från full bil – plus från full bil och tillslut plus från tom bil.

Var försiktig med startkablar på nyare bilar

Moderna bilar har mycket elektronik, så det är i utgångspunkt inte rekommenderat att använda startkablar på dessa. Är det en osäker situation gör man det som behöver – men det är ofta bättre att ringa Viking om bilen är yngre än cirka 10 år. Vi har startboosters som inte skadar elektroniken och kan få igång bilen snabbt igen.

Startbooster är säkrare

Man startar ett bilbatteri med hjälp av en booster.

En startbooster är i grund och botten bara ett mindre bilbatteri som är gjort för att ge mycket ström på en kost tid genom klämmorna.
De här kopplas rätt på batteriet och gör därmed att du inte riskerar att skada elektroniken på bilen som ger dig ström, eller att det skapar problem på din egna bil.

Moderna startboosters är relativt små, enkla i användning och smarta att ha liggande i bilen eller i stugan. Det kostar några hundralappar, men kan rädda dig (eller andra) ur en trist situation.

Såhär kopplar du en startbooster

  1. Koppla den röda kabeln till pluspolen på batteriet.
  2. Koppla den svarta kabeln till bar metall alternativt minuspolen.
  3. Starta bilen.
  4. Koppla ifrån i motsatt riktigt.

Kom ihåg att en startbooster har en begränsad kapacitet, så när den använts bör du ladda upp den igen, så att den kan användas om det finns behov igen.

Kolla batteriet med multimätare

Person kollar batteri med multimätare.

Om du endast bill se tillståndet på batteriet i din bil är verktyget du behöver en voltmätare.

Denna pryl låter dig mäta spänningen på batteriet simpelt, och du ser du snabbt om allt är som det ska vara. En voltmätare får du köpt för några hundralappar hos de flesta elektronik – och bilproduktsbutiker.

Såhär kollar du batteriet med en voltmätare

  1. Se till att det är inställt på DC (likström) innan du påbörjar.
  2. Sätt den röda pinnen mot pluspolen på batteriet.
  3. Sätt den svarta mot minuspolen eller bar metall.
  4. Läs av spänningen på multimätarens display.

Ett fullt batteri i bra tillstånd ska ha en spänning på 12,7 volt när motorn är avstängd. Om det är strax över 12 volt är batteriet ungefär halvtomt – ligger det under 12 volt är batteriet urladdat.

Om motorn är igång bör voltmätaren visa en spänning på ca 14 volt. Det är laddningsspänningen, vilket då betyder att batteriet laddas som det ska.

Byta Bilbatteri? Det här bör tänkas på

Person sätter in nytt batteri i en bil.

Om batteriet i din bil blir tomt flertal gånger, är det på tiden att byta ut det till ett nytt. Det är inget större jobb, och de flesta som har hållit i en skiftnyckel tidigare kommer nog klara av det – men det finns några saker att ha i åtanke.

  • Det nya batteriet måste vara samma storlek som det tidigare.
  • Kapaciteten måste vara minst lika hög som på det tidigare batteriet.
  • Se till att allt är kopplat ordentligt när du är färdig.
  • Kontrollera att batteriet sitter fast ordentligt och är skruvat fast på plats.

Såhär byter du bilbatteri på egen hand

Ta reda på vart batteriet sitter

Batteriet kan vara placerat på flera platser i bilen. Det allra vanligaste är under motorhuven, men några bilar kan även ha det i bakluckan eller under baksätet. Det första som måste göras är alltså att hitta batteriet i just din bil.

Lossa på klämmorna

Därefter skruvar du loss klämmorna som sitter på de två batteripolerna. Dessa är fästa med en liten mutter som du enkelt kan skriva loss. Då kan du lyfta av de och böja på kablarna så de inte är i vägen.

Lossa batteriet ifrån bilen

Batteriet är fäst i bilen via ett metallfäste. Hur just den ser ut är varierande från bil till bil, men det är som regel en mutter som håller batteriet på plats via en fästet. När den är loss kan du lyfta ut batteriet.

Kontrollera att du får korrekt batteri

Det kan vara smart att ha med sig sitt batteri när man ska köpa ett nytt. Då är du helt säker på att du får ett nytt med korrekt storlek och kapacitet på batteriet.

Sätt in det nya batteriet och fäst tillbaka det

Med det nya batteriet hos dig kan du lyfta in det till samma plats och skruva fast det på metallfästet igen. Då återstår bara att koppla till kablarna igen, men se till att koppla tillbaka de korrekt.

Behöver du hjälp?

Om du inte vill byta batteri själv, kan vi på Viking hjälpa dig. En av våra trevligare medarbetare kan komma dit du befinner dig och byta batteri åt dig på plats. Då är du garanterad att jobbet blir utfört korrekt.

Batteriet är simpelt, men kan skapa mycket trubbel

Batteriet är bland de med simpla sakerna att förhålla sig till i bilen. Med återkommande rengörande och laddning kommer det inte att uppstå stora problem snart – men om man inte har koll på detta riskerar du att bli stående med bilen.

Moderna batteriet behöver inte saker såsom batterivatten och du märker när det börjar bli urladdat snabbare. Då är det på tiden att byta batteri – antingen gör du det själv eller så kan du alltid kontakta oss på Viking så ordnar vi allt åt dig.