Bildäck
Vanliga frågor och svar om bildäck. Undrar du när du kan köra med dubbdäck, vilka krav på mönsterdjup är eller hur man byter däck? Här hittar du svaren.
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid. (källa: Transportstyrelsen)
När du ska reparera en punktering med en pluggsats är det viktigt att du parkerar bilen så att däcksventilen är riktad uppåt. Det gör det enklare att spruta in tätningsmedlet. Om föremålet som har orsakat punkteringen sitter kvar i däcket, dra inte ut det. Om du drar ut föremålet kommer detta nämligen att resultera i ett större läckage, och tätningsmedlet kanske inte fungerar lika optimalt som det annars hade gjort. Om du låter föremålet sitta kvar får du ett mindre läckage i däcket, och det är enklare att täta det.
Du kan täta däcket själv, men på grund av allt fler fall där bilägaren själv har försökt täta däcket och där det har gått fel, rekommenderar vi att du kontaktar oss så kan våra erfarna bärgare täta däcket direkt på plats, alternativt bärga bilen till närmaste verkstad.
Om du har fått punktering där ett vasst föremål, som en skruv, spik, en glasbit eller sten har trängt in i däcket, kan en optimal däckreparationssats vara bra att ha med sig i bilen, så att du snabbt kan fortsätta köra och ta dig till närmaste verkstad. Satsen innehåller tillfälliga lösningar för punkteringar, och består bland annat av verktyg, lim och däckpluggar.
Så mäter du mönsterdjupet på dina sommardäck steg för steg:
- Kontrollera att dina sommardäck har rätt lufttryck.
- Leta fram en mönsterdjupsmätare eller linjal.
- Mät där slitaget är som störst i slitbanan (i mitten av däcket)
- Kontrollera däckens yta med avseende på ojämnheter
Det enklaste sättet att kontrollera mönsterdjupet på dina däck är med en mönsterdjupsmätare. En del däck har även en mönsterdjupsindikator (slitagevarnare) som gör att du enkelt ser när det är dags att byta ut däcken. Men om dina däck inte har slitagevarnare och du inte har någon mönsterdjupsmätare kan du kontrollera dina däck med ett mynt eller en tändsticka.
Ett punkterat däck måste alltid repareras genom pluggning på insidan, efter noggrann genomgång av såväl däckets utsida som insida. Detta bör alltid göras av en fackman som ser till att det är säkert att köra vidare på däcket till närmaste verkstad. Farliga situationer kan uppstå om luften går ur ett däck när man kör i hög hastighet.
Som en säkerhetsåtgärd bör alla däck som är 10 år gamla, inklusive vinterdäck, sommardäck och reservdäck, bytas ut mot nya däck. Detta gäller även för däck som har tillräckligt stort mönsterdjup och som inte ser ut att ha några skador.
Däck har i allmänhet en livslängd på ca 10 år från tillverkningsdatumet. Men exakt hur lång livslängd ett sommardäck har varierar kraftigt beroende på hur mycket du kör, hur däcken förvaras, vilket däckmärke du har och andra faktorer.
Däckskum är ett skum man fyller på i däcket för att täta däcket tillfälligt vid en punktering. Tyvärr ser vi ofta att däckskummet inte fungerar och att våra kunder därför kör på fälgen, med följden att skadorna blir större. Utgångsdatumet på ett däckskum är vanligtvis 3-5 år. Är du osäker på vad du ska göra och hur stor punkteringen är? Ring oss på 020-100-100 – dygnet runt.
En pluggsats används vid punktering för att tillfälligt täta hålet innan ett nytt däck kan monteras. Det finns ofta två olika typer av pluggsatser i bilen, som också finns att köpa på bensinstationer. En reparationssats på flaska och en med egen kompressor.
Ett tätningsskum är en tillfällig lösning vid punktering. Skummet används vid mindre hål i däcket och sprutas in i däcket för att tillfälligt täta hålet. Tyvärr håller skummet inte så länge och vi rekommenderar därför starkt att du kontaktar oss för bärgning till närmaste verkstad. Då kan du i värsta fall ha sådan otur att skadan inte täcks när du kommer fram till verkstaden och de inte längre kan laga däcket.
Ett punkterat däck måste alltid repareras genom pluggning på insidan, efter noggrann genomgång av såväl däckets utsida som insida. Detta bör alltid göras av en fackman som ser till att det är säkert att köra vidare på däcket till närmaste verkstad. Farliga situationer kan uppstå om luften går ur ett däck när man kör i hög hastighet.
Risken är bland annat att gummimassan förlorar sin elasticitet och att den inte tätar tillräckligt bra. Flera märkesverkstäder har detta som en rutin när din är inne på service. Kontrollera gärna denna rutin nästa gång din bil är inne på service.
Om du ska byta däck på bilen själv, gör du så här:
- Kontrollera bilens instruktionsbok – här hittar du instruktioner som gäller specifikt för din bil.
- Lägg fram utrustningen – handskar, filt, domkraft och ett fälgkors är det du behöver.
- Förberedelser – Ställ bilen på stabilt underlag som är i våg (ingen lutning) så att bilen inte kan välta eller plötsligt kan sättas i rörelse.
- ...
Ett däckproffs byter dina däck på 30-60 minuter. Vikings servicemekaniker sätter av 1 timme för detta, men det går ofta snabbare än så. Om du väljer att byta däcken själv, beror det på hur erfaren du är hur lång däckbytet tar.
Hur många mil ett vinterdäck håller finns det inte något facit för, men du kan själv kontrollera när det är dags att byta ut däcken genom att mäta mönsterdjupet. Kravet för vinterdäck är minst 3 mm, men vi rekommenderar 4 mm om fordonet väger mindre än 3500 kg.
Liksom sommardäck har vinterdäck en livslängd på cirka 10 år från tillverkningsdatumet. Men det är omöjligt att säga exakt hur lång livslängd dina vinterdäck har. Detta beror på att vinterdäckens livslängd och körsträcka är beroende av faktorer som mönster, förvaring, vägförhållanden, hur mycket du kör osv.
I nyare bilar hittar du sällan ett reservhjul. Detta har istället ersatts av däckskum. Om du har använt däckskummet som medföljde bilen, rekommenderar vi att du kontaktar återförsäljaren för att få information om vilket däckskum som ska användas. Om du fyller på med fel typ av däckskum kan det bli en dyr historia.
Ja, våra stationer erbjuder däckbyte enligt avtal. Ring oss på 020-100-100 för att få veta mer om tjänsten i ditt område.
Du kan täta däcket själv, men på grund av allt fler fall där bilägaren själv har försökt täta däcket och där det har gått fel, rekommenderar vi att du kontaktar oss så kan våra erfarna bärgare täta däcket direkt på plats, alternativt bärga din bil till närmaste verkstad.
Priset för ett däckbyte varierar beroende på område och säsong, men ring oss på 020-100-100 för att få veta mer om tjänsten och pris för däckbyte i ditt område.
Du kan enkelt kontrollera åldern på dina däck genom att läsa DOT-koden (även kallad DOT-märkning) på däcksidan. De fyra sista siffrorna visar när däcket tillverkades.
Vi upplever att allt färre bilar är utrustade med reservhjul och att allt färre också använder sig av detta i de fall där bilen har ett sådant. Istället kontaktar man oss för att få bilen transporterad till närmaste märkesverkstad. Om du ändå vill använda reservhjulet, rekommenderar vi att du ändå kör till närmaste verkstad för att byta till ett vanligt däck. En annan sak som är viktig när du använder reservhjulet är att du inte bör köra över 80 km/h.
För vinterdäck är mönsterdjupskravet minst 3 mm, men vi rekommenderar att du byter däck när mönsterdjupet är 4 mm om fordonet väger mer än 3 500 kg. Ta fram mönsterdjupsmätaren och mät i däckets huvudmönster på det ställe där däcket är som mest slitet. Mät därefter mönsterdjupet på tre olika ställen, till exempel på däckets vänstra skuldra, mitt på däcket och på däckets högra skuldra.
Däck som förvaras på rätt sätt klassas som nya 1-5 år efter tillverkningsdatumet. De stora däcktillverkarna som Nokian, Michelin och Continental uppger att de betraktar däck tillverkade under de senaste tre åren som färska däck.
Innan du mäter, kom ihåg att vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter. Viking rekommenderar minst 4 millimeter. Nu när du vet minimikravet gör du så här för att mäta mönsterdjupet:
- Kontrollera att vinterdäcken har rätt lufttryck.
- Använd en linjal eller mönsterdjupsmätare.
- Mät vinterdäckets mönsterdjup på tre ställen (däckets högra skuldra, mitt på däcket och däckets vänstra skuldra).
- Kontrollera noggrant att det inte finns några ojämnheter i däckens yta.