Skada och olycka
Vanliga frågor relaterade till skador, olyckor och problem på vägen. Har däcket punkterat? Startar inte bilen? Eller undrar du vad du ska göra vid felaktig fyllning? Här hittar du svaren.
Ett punkterat däck måste alltid repareras genom pluggning på insidan, efter noggrann genomgång av såväl däckets utsida som insida. Detta bör alltid göras av en fackman som ser till att det är säkert att köra vidare på däcket till närmaste verkstad. Farliga situationer kan uppstå om luften går ur ett däck när man kör i hög hastighet.
Ett punkterat däck måste alltid repareras genom pluggning på insidan, efter noggrann genomgång av såväl däckets utsida som insida. Detta bör alltid göras av en fackman som ser till att det är säkert att köra vidare på däcket till närmaste verkstad. Farliga situationer kan uppstå om luften går ur ett däck när man kör i hög hastighet.
Du kan täta däcket själv, men på grund av allt fler fall där bilägaren själv har försökt täta däcket och där det har gått fel, rekommenderar vi att du kontaktar oss så kan våra erfarna bärgare täta däcket direkt på plats, alternativt bärga din bil till närmaste verkstad.
Vi upplever att allt färre bilar är utrustade med reservhjul och att allt färre också använder sig av detta i de fall där bilen har ett sådant. Istället kontaktar man oss för att få bilen transporterad till närmaste märkesverkstad. Om du ändå vill använda reservhjulet, rekommenderar vi att du ändå kör till närmaste verkstad för att byta till ett vanligt däck. En annan sak som är viktig när du använder reservhjulet är att du inte bör köra över 80 km/h.