Allt du behöver veta om däck – från mönstertyp till däckmontering

Däcket på en bil sett från markplan snett bakifrån.

Däck kan se enkla ut, men det är faktiskt en hel del du behöver veta när du använder dom eller behöver köpa nya.

Alla är vi medvetna om vad ett däck är, men vad vet du egentligen om dom? Det är trots allt de som gör att bilen håller sig på vägen, så det är viktigt att välja rätt däck – både när det gäller dimension, typ och kvalitet.

Olika typer av däck

Olika typer av däck visas fram på två olika bilar.

I huvudsak kan man säga att det finns två olika typer utav däck: sommardäck och vinterdäck, men sedan har vi allrounddäck som ett tredje alternativ. Inom dessa kategorier finns det dock flera olika typer som är lämpliga för olika användningsområden.

Sommardäck

I grund och botten är sommardäck inte de mest komplicerade däcken. Det viktigaste är att tänka på att du väljer däck som passar din bil och som får ett bra grepp på vått underlag.

Det finns däck som är specialanpassade för specifika fordon, tex sport eller elbilar.

Att utveckla däck är en balans mellan olika egenskaper, då exempelvis däck för en elbil bör ha lågt rullmotstånd. Detta då elbilens räckvidd kommer bli bättre i jämförelse mot andra däck.
Däck för sportbilar bör ha ett betydligt bättre grepp, men de kommer även i sin tur då generera att både rullmotståndet och bränsleförbrukningen blir högre. Dessutom slits mjuka däck med bra grepp snabbare än mer ”vanliga” däcktyper.

Gällande däckbyte till sommardäck är det viktigaste att tänka på att det inte finns några minusgrader och risk för is på vägarna. Med det sagt är det vädret som bestämmer, men det är också viktigt att inte vänta för länge med att byta.

Vinterdäck

Vinterdäck är den allra viktigaste investeringen du kan göra till din bil, ur säkerhetssyfte. De däcken ska hålla dig på vägen när underlaget är halt och det kräver speciella egenskaper.

Det finns två typer utav vinterdäck; dubbdäck och dubbfria vinterdäck. De fungerar på lite olika sätt men resultatet är detsamma: Bättre grepp på snö och is.
Förr i tiden var skillnaden väldigt stor men moderna dubbfria däck är minst lika bra som däck med dubbar i nästan alla situationer.

Dubbdäck

Dubbdäck använder som namnet antyder, dubbar i metall för att ge extra grepp på is och snö. Gummit är även vanligtvis lite hårdare än i dubbfria vinterdäck. Flera städer har infört en avgift för att använda dubbdäck inom tullarna på grund av luftburet damm. Med dubbdäck måste du också följa reglerna för när du ska använda vinterdäck.

Närbild på däck.
Närbild på däck.

Dubbfria däck

Dubbfria däck använder sig enbart utav gummi och däckmönster för att ge grepp på hala ytor. De har en mjuk gummiblandning och flera små snitt i däcket som gör det flexibelt och säkerställer grepp på is och snö. För dubbfria däck finns det inga specifika regler om när du ska byta dina däck, men det rekommenderas att du håller dig till samma tid som med dubbdäck.

Dubb eller dubbfria däck?

Oavsett om du väljer dubbdäck eller dubbfria däck är det främst en fråga om vad du gillar. Moderna dubbfria däck är nästan lika bra som dubbdäck på de flesta ytor och har även en bättre komfort.

Däremot kan kvalitet variera från olika tillverkare, varav du bör vara lyhörd från andra när du köper däck.

Fördel med dubbdäck:

  • Bättre grepp på is
  • Kan känna sig säkrare
  • Lite bättre grepp om våta ytor

Fördel med dubbfria däck:

  • Mindre buller
  • Lite bättre grepp i pudersnö
  • Sliter inte lika mycket på asfalten
  • Du slipper dubbdäckavgiften

Helårsdäck

Det finns andra som pratar om helårsdäck, men i länder med vinterförhållanden är det i allmänhet en dålig idé. Det finns däck som tekniskt uppfyller kraven för vinterdäck, men som fortfarande är nästan som sommardäck att räkna med.

Eftersom däck alltid är resultatet av kompromisser, kommer du att få däck som varken är särskilt bra på vintern eller på sommaren. Och du kommer heller inte spara mycket pengar – för att du sedan kämpar dubbelt så mycket på en uppsättning däck jämfört med att kämpa på två set.

Rätt däck för rätt säsong

Röd bil kör i regn på natten.

Helårsdäck är inte ett alternativ, och att köra med sommardäck på vintern är lyckligtvis uteslutet för de flesta.

För dubbdäck finns det fasta datum som du måste följa, och de är inte lagliga att använda utanför dessa perioder. Vissa väljer dock att köra med dubbfria vinterdäck året runt – eller åtminstone långt ut på våren och sommaren.

Detta rekommenderas inte heller eftersom gummiblandningen i dessa däck är gjord för att hålla dem mjuka vid mycket låga temperaturer. Vid sommartemperaturen blir däcken därför för varm, och det i sin tur innebär att ni får mycket sämre grepp och slits mycket snabbare. Enligt flera däcktillverkare kan vinterdäck faktiskt nästan skadas efter bara en sommarsäsong om du har otur och lite vårdslös.

Att köra med dubbfria vinterdäck på blöta sommarvägar är extra farligt. Flera tester har visat att bromssträckan är betydligt längre jämfört med nya sommardäck på samma väg.

I ett test utfört av DinSide och Autofil hade bilen en hastighet på 40 km / h med slitna vinterdäck på samma plats där bilen med nya sommardäck stod stilla.
Som en allmän regel sägs det att vinterdäck fungerar bäst när det är kallare än 7 plus grader – oavsett om det finns snö och is på vägen. Vid temperaturer över detta kommer sommardäck att ge bästa grepp.

Var uppmärksam på mönsterdjupet

Däck slits naturligt när du använder dem, men det är skillnad i hur snabbt det händer. Generellt sett kan man säga att ju mjukare gummi på ett däck desto snabbare slits det. Därför är alla däck en avvägning mellan säkerhet och ekonomi. Däckförslitning påverkar däcks egenskaper, och ett slitet däck kommer aldrig att ha ett lika bra grepp som ett nytt.

För sommardäck betyder mjukt gummi bättre grepp och för vinterdäck betyder det att det är tillräckligt mjukt för att bibehålla grepp även om gradskivan kryper långt ner i det blå fältet.

Hur mycket slitbanedjup som krävs och rekommenderas varierar också mellan de två däcktyperna. Mönstret på sommardäck är först och främst på plats för att dränera bort allt vatten som finns på vägen, medan det för vinterdäck också bidrar till grepp på hala ytor.

Minst 1,6 millimeter på sommardäck

Slitna sommardäck kommer först och främst att utgöra en risk på blöta vägar – och ju mer slitna det är, desto mindre vatten behövs för att du ska få problem. Vattenplanning är något som de flesta bilister har upplevt under mycket blöta dagar, men med slitna sommardäck tar det inte mycket vatten innan du kan uppleva att du tappar kontrollen.

  • Krav: 1,6 mm
  • Rekommenderas: 3 mm
Röd bil står parkerad med framdäcket mot kameran.

Minst 3 mm profildjup för vinterdäck

För vinterdäck finns det hårdare krav på slitbanedjup. Här säger lagen att du måste ha minst 3 millimeter slitbanedjup, men också här rekommenderar däckexperter att du byter ut däcken lite tidigare. Det rekommenderade minimala profildjupet på vinterdäck är därför 4-5 millimeter.

  • Krav: 3 mm
  • Rekommenderas: 4-5 mm
Bil sedd framifrån.

Mät mönsterdjupet när du byter

För att veta när det är dags att byta ut dina däck måste du kontrollera dem regelbundet.

Alla däck har en så kallad slitvarning som visar när slitbanedjupet är på minsta tillåtna nivå (1,6 mm på sommardäck och 3 mm på vinterdäck). Vissa däck har också andra lösningar som visar hur mycket procent eller millimeter som finns kvar.

Ett bra tips är att mäta slitbanedjupet på både vinterdäck och sommardäck när du byter mellan dem. Då har du alltid bra kontroll över när du ska byta. Naturligtvis gäller detta bara om du själv byter däck.

Om du inte vill byta däck själv kan vi på Viking komma hem till dig eller någon annan plats som passar dig och byta däck åt dig.

Det kan också vara en bra idé att ta en snabb kontroll av både slitbanedjupet och lufttrycket innan du ger dig ut på en lång resa eller bilsemester. Då är du mer säker på att allt fungerar som det ska medan du är på resan.

Du kan använda en linjal för att mäta mönsterdjupet, men det är mycket lättare med en separat mönsterdjupsmätare. Du kan få dessa från alla däckhandlare.

Mät slitbanedjupet på insidan av däcket, i mitten och på utsidan.

Vad händer om det är ojämnt slitage på däcken?

När allt är som det ska så slits däcken jämnt över utsida, insida och mitten. Om du ser att det är skillnader på slitage mellan insida, utsida och mitten när du mäter mönsterdjupet bör du undersöka det närmre.

Det kan vara flera orsaker till att däcken slits ojämnt:

  • För högt lufttryck – Om däcket är mer slitet på mitten än sidorna är det ofta högt lufttryck som är grunden. Kör bilen till närmsta bensinstation för att kontrollera att lufttrycket är korrekt.
  • För lågt lufttryck – Med för lågt lufttryck vil sidorna av däcken oftast slitas mer än mitten. Detta då merparten av vikten fördelas ut med sidorna. Kontrollera lufttrycket på närmsta bensinstation.
  • Fel hjulinställning – Om däcken är sneda på ena sidan behöver du ta din bil till en verkstad för hjulinställningskontroll. Detta kan ha hänt om du tex kör ner i ett hål eller liknande, alternativt pga slitage.

Hur du kontrollerar lufttrycket

Person fyller på luften i sina däck.
  • Ta reda på vilket lufttryck du ska ha – Detta står i instruktionsboken eller på ett klistermärke som ofta sitter i dörrkarmen på förarsidan eller insidan av tanklocket.
  • Kontrollera nuvarande tryck – Skruva av ventilhatten på däcket och sätt luftpåfyllningen mot ventilen. Då ser du vilket lufttryck som är i däcket nu.
  • Fyll på rätt mängd – Fyll lite i taget för att kontrollera rätt mängd
  • Sätt på ventilen och vänta – Se till att ventilen är korrekt påskruvad innan du fortsätter med nästa däck. Annars är det lätt hänt att luften pyser ut igen.

Vissa bensinstationer har modernare utrustning för att fylla luft. Dessa fungerar genom att välja det däcktryck du behöver innan du ansluter slangen. Då fyller maskinen automatiskt rätt luftmängd.

Moderna bilar meddelar även dig om du har lågt lufttryck genom en indikation på panelen. Då bör du stanna och kontrollera detta så fort som möjligt, men oavsett är det bra att kontrollera lufttrycket med jämna mellanrum.

Vad betyder talen och bokstäverna på däcket?

På sidan utav däcket står det en rad med nummer och bokstäver som kan verka kryptiska när du inte vet vad de betyder, men det är enklare än vad du tror.
Däckmarkeringen representerar bland annat däckdimensionen, vilken hastighet det är godkänt för och hur mycket vikt de tillåter.

Däckdimension

Detta är nog det allra viktigaste talet på däcket. Däckdimensionen består av tre siffror och en bokstav, men det är siffrorna som ger oss information om storleken. R-en som finns på nästan alla däck betyder att det är ett radialdäck, och det handlar om hur det är uppbyggt.

Vi tar en däckdimension som är vanlig på många bilar som exempel: 205/55 R16 70V

Detta betyder talen och bokstäverna:

  • 205 = Bredd i millimeter
  • 55 = Höjd från fälg i procent av bredden
  • R = Radialdäck
  • 16 = Diameter på insidan av däcket i tum
  • 70 = Lastindex
  • V = Maximal godkänd hastighet

Det första talet på tre siffror anger bredden av däcket i millimeter. Står det exempelvis 205 betyder det alltså att däcket är 20,5 centimeter brett.

Det andra talet anger höjden på däcket från fälgen. Detta talet kallas även för profil. Man skulle kanske tro att det också blir uppgett i millimeter men det är en procent utav bredden. Så har man ett däck med bredd 205 mm och 55 i profil så är bredden 112,75mm.

Det sista talet anger diametern på insidan av däcket. Det talet är uppgett i tum och det är det samma tal som fälgens mått är i. Vårt exempeldäck har med andra ord en inre diameter på 16 tum, och passar därmed till en 16-tums fälg.

Lastindex och hastighetsindex

Direkt efter däckdimensionen står det ett tal och en bokstav. Detta är last och hastighetsindexen. Det meddelar oss hur mycket vardera däck tål och hur fort du kan köra med dom.
Fordonskortet anger ett minimivärde för vad din bil ska ha. Som regel är detta inte ett problem, eftersom de flesta däck har betydligt högre index än de flesta bilar behöver.

Lastindex är en separat skala som anger hur mycket däcket tål – så om det står 70 betyder det inte att däcket bara tål 70 kilo, utan snarare 335 kilo. Som konsument behöver du dock bara relatera till indexnumret och se till att detta är högre än vad som anges i fordonskortet.

Hastighetsindexet anges i bokstäver. Dessa går från A till Y. Sommardäck har som regel ett relativt högt hastighetsindex(V eller högre), medan vinterdäck ofta är begränsade till T som är 190km/H.

  • A1: 5 km/t
  • A2: 10 km/t
  • A3: 15 km/t
  • A4: 20 km/t
  • A5: 25 km/t
  • A6: 30 km/t
  • A7: 35 km/t
  • A8: 40 km/t
  • B: 50 km/t
  • C: 60 km/t
  • D: 65 km/t
  • E: 70 km/t
  • F: 80 km/t
  • G: 90 km/t
  • J: 100 km/t
  • K: 110 km/t
  • L: 120 km/t
  • M: 130 km/t
  • N: 140 km/t
  • P: 150 km/t
  • Q: 160 km/t
  • R: 170 km/t
  • S: 180 km/t
  • T: 190 km/t
  • U: 200 km/t
  • H: 210 km/t
  • V: 240 km/t
  • W: 270 km/t
  • Y: 300 km/t
  • VR: Over 210 km/t
  • ZR: Over 240 km/t

Datum markering

Däck har också en ”datum markering”. Det är inte ”Bäst före” – markering som på mat, utan ett nummer för när däcket tillverkas.

Denna är placerad direkt framför den så kallade E-märkningen som är en E följt av ett nummer.

Datum markeringen består av fyra siffror och anger vilken vecka och år däcket tillverkades.

5220 kommer till exempel att indikera att däcket tillverkades den senaste veckan 2020.

Det kan vara en bra idé att titta på det här datumet när du köper nya däck – för att se till att du inte får gamla däck.

Så länge däcken har lagrats korrekt kommer det inte att vara någon stor skillnad om det är ett eller tre år sedan de tillverkades – men något mycket längre än tre år rekommenderas inte.

Däcken börjar åldras när man använder dom.

Därför rekommenderas det av de flesta att du byter däcken efter 7-10 år, oavsett hur mycket slitbanedjup som är kvar. Detta beror på att gummit gradvis blir hårdare och ger sämre grepp.

Hur väljer man rätt däckstorlek?

När du köper nya däck är det viktigt att du köper rätt dimension. Det är säkrast att köpa samma dimension som däcken du tar av, men det är möjligt att ändra dimensionen – till exempel om du vill ha en annan storlek på fälgarna.

Då är det rullande omkrets som är det viktigaste att ta hänsyn till. Detta varierar beroende på däcksdimensionen och det rekommenderas inte att ändra detta med mer än 5%.

Det finns miniräknare online som låter dig beräkna rullande omkrets baserat på däcksstorlek och jämföra med den dimension du har idag.

Fel rullande omkrets kommer bland annat att få hastighetsmätaren att visa fel – och kan i värsta fall orsaka att däcken träffar delar av bilen i hastighet.

Kom också ihåg att däcken kanske inte är så breda att de sticker ut utanför bilens skärmar. Även om det bara handlar om några millimeter är detta olagligt.

Detta betyder EU:s däckmärkning

Om du köper nya däck idag kommer det att finnas en klistermärke på dem som säger något om däckets egenskaper.

Detta introducerades 2012 och det finns tre saker som anges på dessa etiketter:

  • Rullmotstånd / bränsleförbrukning
  • Grepp på våt mark
  • Ljud

Rullmotstånd och vått grepp indikeras på en skala från A till E, medan buller indikeras med ett nummer som anger antalet decibel som däcket producerar på utsidan av bilen när du kör.

Från 2021 och framåt kommer det också att märkas om däcket uppfyller minimikraven för grepp på is och snö. Detta kommer inte att vara en skala utan bara en symbol för var och en av de två typerna av drivrutiner. Dessa symboler gäller även endast piggfria däck – inte piggdäck.

Den nya märkningen gör det lättare att välja rätt vinterdäck – eftersom däck alltid har kompromisser mellan olika egenskaper. Därför kommer nordiska vinterdäck som klarar sig bra på is och snö alltid att ha en dålig ranking på våtgreppskalan – vilket kan vara förvirrande.

Mycket att veta om däck

Däck är en mycket större fråga än många skulle tro, och det kan vara förvirrande att välja rätt.

Det viktigaste du som konsument kan göra är att bestämma dig för vilket före du kör mest på och sedan läsa seriösa däckprov innan du investerar i en ny uppsättning.
Däckhandlare hjälper också till att hitta däck som passar din bil, körstil och budget.

I allmänhet kommer de dyrare däcken att ha bättre egenskaper än billiga däck, men om du behöver dessa egenskaper beror på var och hur du kör.

Om du stannar mestadels i staden med tillhörande låga hastigheter och relativt enkla körförhållanden kanske du inte behöver de dyraste däcken. Om du å andra sidan ofta kör långa sträckor eller i svåra förhållanden kan den extra tusen lappen vara en billig försäkring mot att något händer.

Uppdaterad 3. oktober 2023