Montera extra lampor? Det här är reglerna som gäller

Vit bil med extra lampor monterade på taket.

Extra lampor kan vara en smart investering för säkerhet, reglerna har blivit mycket enklare att förhålla sig till än tidigare.

Reglerna för extra lampor på bilar var tidigare relativt komplicerade – I praktiken var det inte lagligt att montera extra lampor som så många ville ha på sina bilar.

1. oktober 2018 kom det nya regler i Norge som gjorde det lagligt att montera så många och starka extra lampor man vill. Det finns dock fortfarande några regler att förhålla sig till. Dessa regler är nu lika i Norge och Sverige – medans man i Danmark och Finland fortfarande måste förhålla sig till EU-reglerna som tidigare även gällde i Norge.

Det råder ingen tvekan om att extra lampor kan ge större trygghet för många under årets mörka månader – särskilt om du kör mycket på vägar som inte har belysning och relativt lite trafik. Kombinerar du bra ljus med några fler tips till höst – och vinterkörning blir du garanterat en tryggare chaufför.

Regler för montering av extra lampor i Sverige:

  • Du kan montera så många extra lampor du vill
  • Det är ingen begränsning i total ljusstyrka
  • Extra lamporna måste inte monteras parvis
  • Extra lampor måste monteras symmetriskt
  • Alle lyktor måste vara E-märkta
  • Föraren ska varslas när extra lampan är aktiverad

Ingen begränsning på antal extra lampor eller ljusstyrka

Bild på en bil med med extra lampor i mörkret.

Bild: Lazerlamps

Tidigare var det bara tillåtet med totalt fyra helljus. Eftersom bilen redan har två originalljus, innebar detta att du som mest kunde montera högst två extra lampor.

EU: s regler som gällde i Sverige/Norge tidigare och som fortfarande gäller i Danmark och Finland säger att det så kallade referensnumret inte får överstiga 100 på alla lamporna totalt. Detta är ett tal som anger hur mycket ljus strålkastarna har på ett visst avstånd från bilen och är markerade på strålkastarna.

Extra lamporna behöver inte monteras parvis, men måste monteras symmetriskt

Bild på en bil vars lampor innehåller ny ljusteknologi.

Bild: Vision X Europe

De sista åren har det kommit mycket ny ljusteknologi, speciellt i form av LED-lys, som de gamla reglerna inte tog hänsyn till. LED-barer är en god lösning för många, och gör det möjligt att bygga in extra lamporna i grillen eller stötfångaren på ett snyggt vis.

Det viktigaste du måste komma ihåg, är att alla lampor ska monteras symmetriskt på bilen. Det betyder att det måste vara lika mycket ljus på högra och vänstra sidan av bilen – oavsett av hur många extraljus du har. Det betyder att längre LED-barer måste monteras på mitten av bilen, medans mindre extra lampor fortfarande bör monteras parvis med likt avstånd från mitten av bilen.

Det är inga konkreta regler runt hur högt eller lågt extra lamporna kan placeras, men det skall inte störa föraren. Det betyder att du kan få problem om det är monterat för lågt och skapar bländade ljus från backen.

Måste vara E-märkt

Vit bil står parkerad på en grusväg.

Bild: Lazerlamps

Även om du inte behöver tänka på hur många eller hur starka extra lampor du monterar, är det viktigt att se efter så att dem är godkända för användande på vägen. Det betyder att de ska vara E-märkta – eller har ECE-godkännande som det heter officiellt. Det ser du genom att glaset är märkt med «e» eller «E» efterföljt av ett tal i en ring.

Det är inte tillåtet att använda extra lampor som saknar denna markering, så det är viktigt att du enbart köper detta från seriösa förhandlare som du litar på.

När det gäller montering så måste ljusen monteras «försvarligt». Det betyder att dem ska sitta gott fast i lämpliga fästen eller liknande.

Föraren ska varslas när extraljusen är aktiverade

En bil med extra lampor monterade på framsidan av bilen.

Bild: Vision X Europe

När du ska ansluta extra lampor är det enklast att ansluta dessa till de ursprungliga helljusen på bilen. Detta beror på att det är ett krav att alla helljus måste vara avstängda samtidigt när du stänger av helljusen och det är i praktiken svårt att uppnå detta på något annat sätt.

Det är också ett krav att föraren ser en väl synlig varningslampa när helljusen är på, och om hjälplamporna är anslutna till bilens ursprungliga ljus har du redan en varningslampa som tänds i instrumentbrädan. Kommer du inte ihåg hur det här ser ut? Vi har gjort en praktisk guide till varningslamporna som du hittar i de flesta bilar.

Moderna bilar kan ha komplicerade elektroniska system som bland annat styr ljus, så om du inte har full översikt över vad du gör bör du få en verkstad till att montera extra lamporna åt dig. På äldre bilar utan mycket elektronik är jobbet lite enklare – och fullt möjligt att genomföra.

Uppdaterad 3. oktober 2023