Egenkontroll
Med en digital egenkontroll behöver dina kunder inte längre lämna in sin bil för förhandsbedömning hos en bilhandlare – de kan göra det själva hemifrån!
Vid inlämning av leasingbil eller byte av leasingtagare kommer en neutral värdering av bilens onormala slitage att underlätta arbetet för märkeshandlare och leasingföretag, samt bidra till färre konflikter.
Vägledande pris: 1 538,-
Onormalt slitage definieras som slitage utöver vad som kan förväntas efter att ha kört bilen under en viss leasingperiod, till exempel tre år. Detta gäller även utrustning som är defekt, brister eller felaktiga reparationer. Dessutom definieras bristande service som onormalt slitage.
Hål i instrumentpanel
Hål eller revor i mattor, sätesklädsel, dörrar, tak eller liknande
Smutsig tak- och sätesklädsel som kräver rengöring eller annan behandling
Skador på säkerhetsbälten
Repor och underliggande skador som inte kan gnuggas och poleras bort
Vindruteskador som behöver repareras eller bytas ut på grund av skador i synfältet
Skador på strålkastare, blinkers och liknande
Mer än två “parkeringsbucklor” med diametrar på upp till två centimeter
Bucklor som måste rätas ut och lackas om
Omfattande stenskottsskador (ner till metallen)
Vad som utgör onormalt slitage är inte alltid så lätt att se med blotta ögat.
Vi har goda rutiner och bra rapporter som fångar upp det du behöver veta. Att värderingem görs av en neutral tredje part är positivt för kunden, men även för dig. Om vi upptäcker något är det leasingtagarens ansvar att betala för åtgärdandet.
Vid inlämning efter avslutad leasingperiod eller vid ägarbyte med leasingbil får bilen inte ha onormalt slitage. Att bedöma bilens onormala slitage är därför en fördel, både för att undvika konflikter med kunden och för att undvika kostnader i samband med åtgärdande av slitage.
Som leasingtagare är det lätt att tro att leasingföretag eller märkesleverantörer tar i lite extra när de bedömer bilens slitage i slutet av leasingperioden. En värdering från en oberoende tredje part är 100 % neutral, utan avsikter att tjäna pengar eller “lura” kunden att betala mer än nödvändigt.
Med en värdering av onormalt slitage av en neutral tredje part som en del av rutinen och er praxis blir det dagliga arbetet mer förutsägbart, mindre konfliktfyllt och lättare för alla inblandade.
Bra rutiner, kunskap, erfarenhet och professionalism uppskattas alltid.