9 vanliga bilproblem – och hur man löser dem
Startar inte bilen? Hörs det konstiga ljud när du bromsar eller svänger eller känner du vibrationer i ratten? Det är några av de vanligaste bilproblemen, men många gånger är de lätta att lösa.
Bilar är komplicerade maskiner med tusentals olika delar som måste fungera tillsammans för att bilen ska fungera smärtfritt. Några av dessa är slitdelar som ska bytas regelbundet, till exempel bromsbelägg, stötdämpare och vindrutetorkare, men det finns också andra saker som kommer att gå sönder så småningom – antingen på grund av tillverkningsfel eller för att delarna helt enkelt har blivit gamla.
Vi har samlat några av de vanligaste av de fel som kan uppstå på relativt moderna bilar, och i många fall är det möjligt att fixa problemen själv. I vissa fall måste man dock åka till en verkstad för att få felet åtgärdat. Om bilen har stannat eller inte känns säker att köra kan du alltid ringa oss på Viking på 020-100-100, så transporterar vi bilen säkert till verkstaden åt dig.
Här är 9 vanliga problem som du kan uppleva med din bil.
Problem med bromsar, däck och hjul
Däcken är det enda som håller bilen på vägen och tillsammans med bromsarna är de den viktigaste säkerhetsutrustningen du har. Därför är det viktigt att se till att både däck och bromsar alltid är i toppskick. Till skillnad från många andra fel, som kan vara dyra utan att vara särskilt farliga, kan problem med däck och bromsar vara potentiellt livsfarliga.
1. Punktering
Punktering är något som de flesta bilister som kör mycket kommer att uppleva någon gång. Man kan nästan säga att det finns två typer av bilister: De som har haft punktering och de som kommer att få punktering.
Även om risken för att ett modernt däck ska råka ut för en punktering är mycket mindre än förr i tiden, är det fortfarande omöjligt att helt gardera sig.
Du kan råka ut för ett punkterat däck av flera orsaker, men det vanligaste är att du kör över ett vasst föremål – till exempel metall, glas eller en spetsig sten.
Skadorna som uppstår kan också variera – från ett litet hål som du inte kan se med blotta ögat till något som får hela däcket att slitas sönder.
Om du kör med för lågt lufttryck i däcken ökar risken för punktering avsevärt. I värsta fall kan lågt lufttryck leda till att luften försvinner från däcket även om du inte kör över något vasst föremål, men genom att däcket vrids tillräckligt för att luften ska kunna läcka ut på sidan mellan däcket och fälgen.
Nyare bilar har sällan reservhjul, så även om du vet hur man byter hjul själv riskerar du att bli stående efter en punktering. Mindre skador kan repareras med så kallat däckskum som ingår i en däckreparationssats, men detta gäller inte skador som är större än cirka 4 millimeter i diameter. Kom också ihåg att du inte får ta bort det främmande föremålet från däcket när du använder däckskum.
Detta är bara en nödlösning i klass med ett nödreservhjul, så det är viktigt att stanna till vid en däckverkstad för att få däcket bytt till ett nytt så snart som möjligt. I vissa fall kan vi på Viking plugga däcket och på så vis reparera skadan, men i många fall måste du byta ut däcket mot ett nytt.
Vid skador som är för stora för att kunna repareras med däckskum kan du ringa oss på Viking på 020-100-100 så att vi säkert kan transportera bilen till en verkstad som kan hjälpa dig när du har fått punktering.
Läs mer om bildäck här: Allt du behöver veta om däck – från mönstertyp till däckmontering
2. Vibrationer i ratten
Om du märker att ratten skakar när du kör, beror det oftast på obalanserade hjul. Ofta kan vibrationerna i ratten dyka upp eller bli värre vid en viss hastighet – bilen kan till exempel kännas helt ok upp till 60 km/h innan det börjar att vibrera i ratten. Ibland kan det också kännas som om hela bilen skakar under körning.
Däck och fälgar väger ofta en hel del och när de snurrar i hög hastighet kommer centrifugalkraften få dem att vibrera om de inte är hundra procent balanserade. Denna balansering måste göras av en däckverkstad med en speciell maskin och de kommer sedan att sätta på små vikter på insidan av fälgen så att hjulet blir helt balanserat.
På vintern kan det också hända att hjulen blir obalanserade på grund av att snö och is fastnar på insidan av fälgen. Om du märker att ratten plötsligt börjar skaka efter att bilen har stått parkerad på vintern kan det därför vara värt att ta en titt på hjulen och ta bort all is och snö. Du bör vara lite försiktig när du gör detta för att undvika att skada fälgarna och eventuellt råka lossa några av de små vikterna som redan sitter där.
3. Däcken slits ojämnt
Om du märker att dina däck slits ojämnt – antingen när du byter däck själv eller vid ett annat tillfälle – är det en bra idé att ta reda på orsaken. Det är också smart att göra det till en vana att mäta mönsterdjupet över däckets hela bredd när man byter hjul på våren och hösten.
Däck som slits ojämnt är inte nödvändigtvis farliga i sig, men det brukar innebära att man får byta däck oftare – och det kan vara ett symptom på andra problem.
Som regel är det ett av två skäl som gör att däcken inte slits jämnt: Fel lufttryck eller felaktigt hjulinställning.
Däck som slits ojämnt på grund av felaktigt lufttryck slits antingen mest på sidorna eller i mitten. Om däcken är mest slitna i mitten av slitbanan har du för högt lufttryck, medan ett däck som slits på både insidan och utsidan har för lågt däcktryck.
Att korrigera detta är dock mycket enkelt: Ta reda på vilket lufttryck det ska vara i däcken genom att titta i bilens instruktionsbok, på insidan av tanklocket eller på en dekal i dörrkarmen och stanna sedan vid närmaste bensinstation för att fylla på luft.
Om ett eller flera däck endast slits på insidan eller utsidan tyder det på att något är fel med bilens hjulinställning. Även om det ser ut som om hjulen står rakt mot marken, är detta inte fallet. Alla bilar har olika hjulinställning och det kan bland annat påverka köregenskaperna.
Hjulinställningen kan dock ändras på grund av slitage eller skador. Om du till exempel kör ner i ett djupt hål på vägen riskerar du att rubba bilens hjulinställning, vilket i sin tur kan leda till att däcken slits ojämnt.
Om däcken slits ojämnt på ena sidan måste du ta med bilen till en verkstad för att göra en hjulinställningskontroll. Här kontrolleras och justeras bilens hjulvinklar så att de ligger inom bilens normala toleranser.
4. Ljud från bromsarna
Ljud från bromsarna är bland de vanligaste av de missljud från bilen som man reagerar på.
Ljud som skrap och gnissel från hjul under körning kommer ofta från bromsarna och beror vanligtvis på en av två saker: Utslitna bromsbelägg eller en sten som har fastnat i bromsarna.
Det senare händer vanligtvis på våren när det är barmark, men vägen fortfarande är full av grus. Då kan en liten sten snabbt leta sig in mellan bromsskölden på baksidan av hjulet och bromsskivan. Detta kan höras som ett kontinuerligt skrapande eller gnissel från bromsarna.
Ofta kan en hård inbromsning, eventuellt i kombination med backning, få stenen att lossna och falla ut. Om det inte hjälper bör du ta av hjulet och peta loss stenen med en lång skruvmejsel eller liknande.
Om det däremot skrapar tydligt när du trampar på bromsen kan det tyda på att bromsbeläggen är helt utslitna. Då bör du åka till verkstaden så fort som möjligt för att få dessa utbytta. De flesta moderna bilar varnar dock för utslitna bromsbelägg i god tid innan det har gått så långt, så om du ser en gul bromsvarningslampa bör du lämna in bilen på verkstad.
Problem som gör att bilen inte startar
Att inte få igång bilen kan vara frustrerande och ibland kan det vara svårt att ta reda på vad som är fel. Vår erfarenhet är dock att det ofta är problem som är lätta att hitta och reparera som hindrar bilen från att starta.
5. Tomt bilbatteri
Urladdade batterier är den största boven i dramat om bilen inte vill starta. Därför är det viktigt att underhålla batteriet regelbundet (https://vikingsverige.se/bilbatteri-underhallning-laddning/) för att säkerställa att det håller så länge som möjligt och inte laddas ur.
Du kan se att batteriet är tomt genom att ingen av de vanliga varningslamporna tänds när du vrider om nyckeln, och ibland hörs bara ett klick ifrån motorn. Om det ändå finns lite ström kvar i batteriet kan allt se normalt ut tills du försöker starta bilen. Då ska motorn dras runt av en startmotor, men det klarar inte ett batteri med lite ström och resultatet blir att den går runt för långsamt och då startar inte bilen.
Ett tomt batteri är också något du kan uppleva med en elbil. Den har ett litet 12-voltsbatteri som aktiverar resten av elektroniken och detta kan också bli tomt om du lämnar lampor eller annan utrustning på utan att det laddas från huvudbatteriet. För att lösa problemet med en elbil som inte startar på grund av detta kan du använda en startbooster eller en batteriladdare för att väcka liv i 12-voltsbatteriet igen.
Du kan använda startkablar eller en startbooster för att få liv i ett dött batteri, men det finns några viktiga saker att tänka på. Startkablar rekommenderas i allmänhet inte för nyare bilar och det är få som har tillgång till en startbooster.
Om du står någonstans utan tillgång till en startbooster med en modern bil rekommenderar vi att du kontaktar oss på 020-100-100 eller använder vårt online-formulär för vägassistans så att vi kan hjälpa dig. Då är du garanterad att inte elektroniken i din bil eller den bil som hjälper dig skadas när du använder startkablar.
Läs mer om bilbatteri och starthjälp här: Vet du hur du laddar och underhåller ett bilbatteri?
6. Tomt i tanken
Det var förmodligen vanligare att få slut på bränsle förr i tiden. Moderna bilar varnar ofta i god tid innan det är dags att tanka och när varningslampan för låg bränslenivå tänds har du som regel tillräckligt med bränsle för minst 4–5 mils ytterligare körning.
Det kan fortfarande hända – antingen för att du har varit oförsiktig och utmanat ödet eller har en äldre bil med felaktig tankmätare eller en läcka i tanken.
Om du har kört slut på bränsle och har en bil som går på bensin är proceduren inte särskilt komplicerad: Fyll på med ny bensin och starta bilen igen. I värsta fall kan det ta lite extra tid att få igång bilen eftersom bränslet måste ta sig hela vägen från tanken till motorn, men vanligtvis går det på några sekunder.
De flesta nyare dieselbilar har också ett system som gör att du kan fylla på diesel igen om du har kört tanken tom, men du bör ta en titt i instruktionsboken för din bil och se om det finns några speciella saker som behöver göras innan du startar bilen igen.
Det som däremot blivit allt vanligare under senare år, i takt med elbilarnas intåg på marknaden, är att få slut på ström i elbilens batteri. I värsta fall riskerar du att bli stående och beroende av att kunna ladda bilen för att komma vidare. Ibland har du tur och det finns ett eluttag i närheten – men kom ihåg att det inte är att rekommendera att använda förlängningssladd när du laddar en elbil. Sådan laddning kommer också att ta mycket lång tid. I de flesta fall blir det både säkrare och snabbare att transportera bilen hem eller till närmaste laddstation.
Om du sitter fast utan bränsle i tanken – eller ström i batteriet – kan du ringa oss på Viking på 020-100-100 eller beställa vägassistans här . Vi kan ta oss dit du är med bränsle och se till att du kommer vidare på ett säkert sätt.
Problem med motor och växellåda
Problem med motorn eller växellådan kan vara komplicerade och dyra att reparera. Ibland kan det också vara svårt att ta reda på exakt vad det är som är fel – särskilt på moderna bilar. I allmänhet bör du åka till en verkstad om du märker av problem med motorn eller växellådan, men det finns ändå några saker du bör veta och känna igen på egen hand.
7. Bilen förbrukar mycket olja
Olja är livsviktigt för en motor, och det är därför viktigt att regelbundet kontrollera att motorn har rätt oljenivå . Vissa moderna bilar har automatiska system som varnar för låg oljenivå, men det säkraste är alltid att kontrollera oljan manuellt.
Innan du kontrollerar oljenivån bör bilen ha stått still i cirka 10 minuter. Detta ger oljan i motorn tid att rinna ner till botten av motorn, så att du får rätt resultat på oljestickan.
Att kontrollera oljenivån är enkelt:
- Leta reda på en bit papper eller tyg.
- Öppna huven och leta reda på oljemätstickan.
- Dra upp mätstickan och torka av oljan på den.
- Sätt i den rena mätstickan hela vägen ner och dra upp den igen.
- Kontrollera att oljenivån ligger mellan min- och max-markeringen på mätstickan.
Oljenivån på en bil ska heller inte minska nämnvärt när du använder bilen. Om du märker att oljenivån blir lägre bör du fylla på och sedan kontrollera vad det är som är fel.
Trasiga packningar och mindre läckage är de vanligaste orsakerna till att bilar förbrukar olja. Om det kommer mycket blå rök ur avgasröret vid körning tyder det på att olja letar sig in i motorns förbränningsrum och du bör i så fall köra bilen till verkstad så snart som möjligt.
8. Problem med elektroniken
Moderna bilar har mycket elektronik, och detta kan ibland skapa problem som är svåra att komma åt utan rätt utrustning.
Elektronikproblem kan ofta dyka upp utan förvarning och sedan försvinna igen lika snabbt som de kom. Det finns heller inte alltid någon uppenbar koppling mellan vad du gör och när felet dyker upp.
Resultaten av ett elektronikfel kan vara många – från att bilen går in i ett nödläge och inte går fortare än 50 km/h till att elstolarna inte längre rör sig som de ska.
För att lösa problem med elektroniken behöver du som regel lämna in bilen på en verkstad. De har specialutrustning för att ta reda på vad som är fel och kan läsa av de felkoder som bilen själv lagrar. Om något har hänt som du misstänker beror på fel på elektroniken kan det däremot ibland löna sig att göra en ”omstart” av bilen. Detta kan i vissa fall lösa problemet – åtminstone tillräckligt för att du ska kunna köra vidare.
Om du däremot upplever problem som du inte kan lösa med hjälp av en omstart eller problem med viktiga system som styrning eller bromsar, bör du ringa oss på Viking på 020-100-100 eller beställa vägassistans online så att vi kan transportera bilen till verkstaden åt dig.
9. Igensatt partikelfilter
Moderna dieselbilar har ett partikelfilter som fångar upp sot och andra skadliga partiklar som annars skulle ha följt med avgaserna ut i luften.
Ett partikelfilter fungerar genom att partiklarna samlas in och förbränns allt eftersom bilen används. Partikelfiltret ska alltså i teorin rengöra sig självt, men i praktiken är det inte alltid fallet.
För att det ska bli varmt nog för att de infångade partiklarna ska kunna brinna upp krävs det att du kör längre turer eller med hög belastning på motorn. Om du oftast kör korta resor och ligger i bilköer kommer motorn sällan upp i tillräckligt hög temperatur för att kunna bränna upp partiklarna – och resultatet blir att filtret täpps till.
Innan filtret är helt igensatt kommer dock bilen att varna dig med en varningslampa på instrumentpanelen . Detta är det tydligaste symptomet på ett igensatt partikelfilter och om du ser detta bör du inom kort ge dig ut på en längre tur på en timme eller två. Under denna resa kan det också vara bra att se till att bilen får gå på höga varvtal emellanåt så att du är säker på att avgaserna får tillräckligt hög temperatur för att bränna upp partiklarna.
Efter en sådan resa bör varningslampan på instrumentpanelen slockna och du bör kunna använda bilen som vanligt igen. Men du bör göra det till en vana att köra en längre tur minst en gång i månaden för att säkerställa att partikelfiltret inte sätts igen på nytt.
Om varningslampan inte slocknar efter en sådan här långtur bör du köra bilen till en verkstad. Vissa bilmodeller har en process där partikelfiltret kan tvångsrengöras, men i värsta fall måste filtret bytas – något som kan bli en dyr affär. Kostnaden för ett sådant jobb kan lätt hamna över 20 000 kronor.